WYMIANA – NAPRAWA PŁYTY GŁÓWNEJ iMac

Płyta główna koordynuje przepływ danych między podzespołami, a procesorem. Bez tego elementu nie ma szansy, by komputer jakkolwiek funkcjonował. 

 


Płyta główna – za co odpowiada i dlaczego to tak ważne?

Na płycie głównej znajdują się wszystkie szlaki, którymi dane są transportowane między podzespołami, a procesorem. Bez przepływu informacji komputer nie ma podstawy, by jakkolwiek funkcjonować. Komponenty takie jak karty graficzne, karty dźwiękowe czy układy pamięci są samowystarczalne, jednak bez płyty głównej nigdy nie stworzą całości jaką jest komputer. Jej uszkodzenie rzutuje na pracę poszczególnych modułów i może stwarzać wrażenie usterki owego podzespołu.

Nasi eksperci biegli są w lokalizowaniu przyczyn nieprawidłowo funkcjonujących iMac’ów. Źródło problemu określa działania podejmowane przez serwisantów oraz dedykowany usterce sprzęt, który usprawni proces reperacji (np. myjka ultradźwiękowa). Zapraszamy już dziś na darmową diagnostykę podczas której nasi serwisanci przyjrzą się niesprawnemu komputerowi.

Płyta główna to obwód naszpikowany drobną elektroniką. Naprawa wymaga ogromnej precyzji, wprawie w operowaniu lutownicą oraz oczywiście niezbędnej wiedzy, bez której PRÓBY SAMODZIELNEJ NAPRAWY będą bliższe eksperymentom niż faktycznej reperacji. Elektroniczne wykształcenie naszych ekspertów poparte jest wieloletnią praktyką, co razem daje profesjonalizm w świadczonych przez IVITER Apple usługach.

Jak przebiega proces naprawy płyty głównej?

Lokalizujemy źródło usterki i oceniamy szkody. Decyzja o podjęciu się naprawy świadczy o tym, że jej koszt nie przekroczy wymiany komponentu na nowy.
Najczęściej za awarię odpowiedzialny jest układ BGA (Ball Grid Array), czyli obudowa układów scalonych łącząca moduły i komponenty. Ich zastosowanie to rezultat odejścia producenta od standardowych, dedykowanych gniazd na podzespoły. Niesie to za sobą więcej zalet niż wad, jednak bez wątpienie minusem jest stałe złączenie elementów z układem BGA. Uniemożliwia to naprawę płyty bez specjalistycznych narzędzi i doświadczeniu w lutowaniu. A jako że zapach topniejącej cyny to główny aromat towarzyszący pracy naszych serwisantów, z tego typu usterkami rozprawią się oni szybko i skutecznie.

Kiedy trafia do nas komponent po przejściach…

Naszym ekspertom nie bez znaczenia jest też historia danej płyt głównej. Wcześniejsze naprawy mogły zostać przeprowadzone w nieumiejętny sposób i finalnie to one mogą być źródłem problemu. Nierzadko zdarza się naszym technikom sprzątać bałagan powstały na skutek wcześniejszych ingerencji w urządzenie.

Wymienić na nową, używaną czy naprawiać?

Usterka płyty głównej daje trzy drogi przywrócenia komputera do pełnej sprawności: wymianę komponentu na nowy, zastosowanie używanego elementu lub naprawę uszkodzonego. Którą z nich wybrać? Odpowiadamy klasycznie: to zależy.

Naprawa.

Koszty naprawy komponentu znacznie się wahają w zależności od usterki i to właśnie kwestia finansowa definiuje podjęcie ostatecznej decyzji. Proces samej reperacji wyjaśniony został w pierwszym akapicie, dlatego tutaj skupimy się na aspekcie ekonomicznym.
Usterka taka jak pęknięcia w połączeniu (tzw. zimne luty), nie generuje wysokich kosztów, ale nie jest to tak proste zadanie, jak mogłoby się wydawać. Należy umieć rozpoznać zimne luty, łatwo bowiem je pomylić z układami, którym poprawne funkcjonowanie przywraca krótkotrwały wpływ wysokiej temperatury. W tym przypadku wymiana płyty głównej – niezależnie na nową czy używaną – byłaby stratą pieniędzy.

Wymiana płyty na używaną.

Każdy używany komponent ma swoją historię. Serwisant jej jednak nie zna i jedyne, co może określić, to aktualna kondycja podzespołu. Jej zużycie jest nie do rozpoznania, dlatego zdecydowanie się na montaż używanej płyty głównej wiąże się z ryzykiem krótszej jej żywotności. Plusem jest oczywiście znacznie niższa cena. Przy takim rozwiązaniu warto zwrócić uwagę, czy serwis daje gwarancję rozruchową urządzenia.

Wymiana płyty na nową.

Trzeci wariant to kupno nowej płyty głównej. Sugerowana jest w sytuacjach, kiedy stan podzespołu jest krytyczny, a klient nie jest przekonany do używanych części i może pozwolić sobie na taki wydatek. Tu jesteśmy pewni nieskazitelnej kondycji płyty, a ponadto mamy gwarancję producenta. Nowa część zawsze będzie lepsza od używanej, ale i znacznie kosztowniejsza. Decyzję pozostawiamy klientowi.

Diagnoza, która może zaskoczyć.

Do marginalnych przypadków należą te, w których lepszym rozwiązaniem jest naprawa płyty głównej przy kosztach przewyższających wymianę komponentu. Do usterek może dojść wskutek wady fabrycznej urządzenia. Wówczas mimo wymiany podzespołu, problem nie zostanie wyeliminowany i uszkodzenie się powtórzy. Nasi eksperci podchodzą indywidualnie do swoich „pacjentów” i wykrywają nawet najbardziej nietypowe przyczyny nieprawidłowego funkcjonowania urządzenia.

Wybór nie jest łatwy, ale konieczny.

Na decyzję o podjęciu kroków reperacji składa się szereg czynników. Choć obraz został nakreślony, wciąż jest to tylko rozwinięcie wyjściowego „to zależy”. Stąd też konieczna jest diagnostyka urządzenia, która jest u nas darmowa i niezobowiązująca. Ostatecznego wyboru dokonuje klient, jednak my, jako serwis z wieloletnim doświadczeniem, służymy radą i proponujemy optymalne rozwiązanie.

Ciężkie do zdefiniowania objawy uszkodzenia.

Płyta główna jest jednym z niezbędnych elementów do pracy iMac’a. Jako że jej zadaniem jest komunikowanie ze sobą podzespołów komputera, nie ma charakterystycznych objawów usterki. Może to być braku obrazu, problemy z ładowaniem baterii, zawieszanie się systemu czy przypadkowe miganie kontrolek. Generalizując – możemy mieć problem z płytą główną, kiedy nasz komputer pracuje niestabilnie i zdarza mu się „szaleć”. Choć pozornie przypomina to awarię jednego z komponentów, faktycznie problem może tkwić w centrum dowodzenia.

Kiedy zauważamy wymieniony wyżej symptomy usterki, warto sprawdzić, czy kondensatory na płycie głównej nie są spuchnięte lub wybrzuszone. Ten defekt potwierdzi uszkodzenie podzespołu (jednak nie zawsze do niego dochodzi i jego brak nie oznacza pełnej sprawności komponentu).


ZAUFALI NAM


Formularz kontaktowy